Choroby prostaty a życie seksualne

wywiad z pacjentem

Dla wielu mężczyzn nawet choroby prostaty są powodem do obaw i niepotrzebnego wstydu. Niektórzy obawiają się, że dolegliwość negatywnie wpłynie na ich życie seksualne. Niestety zamiast od razu udać się do urologa, który dokona trafnej diagnozy i zaleci stosowne leczenie, unikają wykonywania badań. W rezultacie dodatkowo zwiększają ryzyko jeszcze większych kłopotów z prostatą.

Trzeba pamiętać, że choroby prostaty nie oznaczają od razu konieczności całkowitej rezygnacji z aktywności seksualnej. Przy odpowiedniej terapii można skutecznie łagodzić objawy, a jednocześnie cieszyć się seksem jak dotychczas. Co ważne, współczesne metody leczenia wykazują wysoką skuteczność, dzięki czemu mężczyźni mają szansę skutecznego wyeliminowania problemu ze swojego życia. Szczególnie dobre rezultaty można osiągnąć za sprawą laserowego leczenia prostaty.

Życie seksualne a przerost prostaty

Łagodny rozrost gruczołu krokowego nie powoduje od razu problemów z erekcją. Najczęściej jedynym objawem dolegliwości jest zmniejszona ilość naturalnego nawilżenia podczas zbliżenia seksualnego. Może to skutkować pewnym dyskomfortem podczas zbliżenia – zarówno dla mężczyzny, jak i kobiety. Tego rodzaju kłopoty pojawiają się jednak dość rzadko. Co więcej, można je skutecznie rozwiązać, stosując bezpieczne, dostępne w aptekach środki nawilżające.

W przypadku poważniejszego przerostu prostaty może dojść do problemów z osiągnięciem wzwodu i jego utrzymaniem. Jest to związane z nieprawidłowym ciśnieniem w obrębie prostaty.

Życie seksualne a zapalenie prostaty

Zapalenie prostaty może wpływać na życie seksualne głównie ze względu na dyskomfort odczuwany przez mężczyzn podczas zbliżenia. Podczas infekcji bakteryjnej może pojawiać się ból, obejmujący zarówno podbrzusze, jak i jądra. Z uwagi na specyfikę zapalenia bakteryjnego przez czas trwania choroby nie należy prowadzić aktywnego życia seksualnego.

Życie seksualne a rak prostaty

Nowotwór prostaty to poważne schorzenie i może przyczyniać się do równie poważnych problemów z życiem seksualnym. Przede wszystkim w przypadku nowotworu stosowana jest terapia, która bezpośrednio powoduje trwałe lub przejściowe zaburzania aktywności seksualnej. Zarówno radioterapia, jak i chemioterapia wpływają negatywnie na libido, a nawet mogą uszkadzać naczynia krwionośne, uniemożliwiając wzwód. Przy leczeniu hormonalnym może zmniejszać się poziom testosteronu.