Łagodny przerost prostaty – objawy

Mówiąc o chorobach gruczołu krokowego, zwykło się mówić o „prostacie”. Ten synonim stercza stał się również popularnym synonimem schorzeń, które atakują ten narząd. Warto jednak pamiętać, że prostata jako taka nie jest chorobą, a nazwą gruczołu i w tym sensie każdy mężczyzna ma prostatę, nawet jeśli na nią nie choruje. Gruczoł krokowy to narząd układu moczowo-płciowego, który swoim kształtem przypomina kasztan. Prostata zlokalizowana jest między tylną ścianką pęcherza moczowego oraz odbytnicą. Jedną z częściej występujących chorób gruczołu krokowego jest łagodny przerost prostaty. Schorzenie to może objawiać się:

• częstomoczem, czyli koniecznością nienaturalnie częstego oddawania moczu – i to zarówno za dnia, jak i w nocy,
  • dłuższym niż zwykle oddawaniem moczu,
  • słabym strumieniem moczu,
  • uciskiem na pęcherz,
  • problemami w inicjowaniu mikcji (trudności z samym rozpoczęciem oddawania moczy),
  • uczuciem niepełnego opróżnienia pęcherza,
  • pojawieniem się krwi w moczu,
  • ale też jego nietrzymaniem.

Wymienione wyżej objawy są następstwem położenia gruczołu krokowego względem cewki moczowej, która przebiega przez gruczoł. Właśnie dlatego wszelkie zmiany związane z przerostem narządu skutkują uciskiem na cewkę, co w konsekwencji prowadzić może do różnego rodzaju zaburzeń i dyskomfortu związanego z oddawaniem moczu.

Łagodny przerost prostaty – leczenie w Bielsku-Białej

Leczenie łagodnego przerostu prostaty musi poprzedzić właściwa diagnostyka. Badanie stopnia i poziomu tego typu schorzeń odbywa się metodą per rectum. Badanie prowadzone jest palpacyjnie przez odbyt, nie wiąże się jednak z dodatkowym bólem. Na podstawie podjętych działań lekarz może stwierdzić, w jakiej fazie rozwoju są nieprawidłowości, określić wielkość przerostu, jego symetrię oraz konsystencję. Kolejnym etapem diagnostyki jest pomiar stężenia PSA we krwi. PSA to rodzaj antygenu sterczowego, a zatem doskonały wskaźnik zmian, do jakich doszło w tym zakresie.

Jeśli chodzi o wskazania i metody leczenia, niekiedy wystarczy zmiana stylu życia. Ważna czynnikiem, który może przyhamować rozwój przerostu prostaty jest na przykład rezygnacja z używek, takich jak papierosy oraz kawa. Gdy tego typu kroki nie przynoszą oczekiwanej poprawy, lekarz może polecić terapię farmakologiczną, w kolejnym zaś rzędzie – leczenie zabiegowe, w tym między innymi metodą HoLEP.

Jeśli więc potrzebne jest wsparcie w tym zakresie, serdecznie polecamy kontakt z naszymi specjalistami. W kwestii łagodnego przerostu prostaty jesteśmy do dyspozycji naszych pacjentów z całego województwa śląskiego, w tym między innymi z Bielska-Białej.