Jak rozpoznać problemy z prostatą?

mężczyzna trzyma się za kroczę

Problemy z prostatą budzą u mężczyzn dość spory niepokój. Do łagodnego rozrostu prostaty może dojść pod wpływem zmian hormonalnych, a zwykle pojawia się u pacjentów po ok. 45. roku życia. Z biegiem lat rozrastająca się prostata może silniej zaciskać się wokół cewki moczowej, powodując szereg nieprzyjemnych objawów, takich jak m.in. kłopoty z oddawaniem moczu. Tym problemom można przeciwdziałać, regularnie przeprowadzając badania profilaktyczne. Im wcześniej lekarz zdiagnozuje problem, tym lepsze rezultaty można osiągnąć podczas leczenia prostaty, np. z zastosowaniem tzw. czerwonego lasera. Z tego też pacjenci mężczyźni powinni zgłosić się do specjalisty od razu, gdy tylko pojawią się u nich jakiekolwiek problemy wskazujące na rozwój choroby. W naszym artykule przedstawiamy najważniejsze objawy, po których możemy rozpoznać pojawiające się problemy z prostatą.

Najważniejsze objawy powiększonej prostaty

Objawy prostaty wynikają z jej przerostu. Gruczoł krokowy (czyli prostata) może powiększać swoją objętość pod wpływem spadku poziomu androgenów, głównie testosteronu. Warto przy tym dodać, że objawy łagodnego przerostu prostaty nie pojawiają się od razu. Zwykle na początku są mało uciążliwe, przez co mężczyźni często je bagatelizują. Z czasem jednak stają się coraz bardziej uciążliwe i dopiero wówczas chorzy decydują się na wizytę u lekarza.

Głównym objawem jest opóźnienie oddawania moczu. Zwykle trzeba dość długo czekać aż uryna spłynie, a strumień moczu jest spowolniony i ma niską moc. Co więcej, mężczyźni zazwyczaj skarżą się na uczucie ciągłego parcia na pęcherz. Nawet po oddaniu moczu odnoszą wrażenie, jakby pęcherz nie został do końca opróżniony. Kolejnym objawem jest konieczność bardzo częstego oddawania moczu, również w nocy. Ponadto, gdy mężczyźni z przerostem prostaty odczuje konieczność oddania moczu, zwykle musi bardzo szybko skorzystać z toalety, gdyż trudno mu powstrzymać wypływ uryny. Niekiedy mogą pojawić się też śladowe ilości krwi w moczu. Ponadto dochodzi wówczas do całkowitego zatrzymania mikcji.