Metody leczenia raka gruczołu krokowego

lekarz i pacjent

Rak gruczołu krokowego jest obecnie drugim najczęściej diagnozowanym nowotworem złośliwym u mężczyzn w Polsce (częściej występuje tylko rak płuc). Dokładne przyczyny rozwoju tej choroby nie zostały jeszcze do końca poznane. Wiadomo, że występowanie tego rodzaju nowotworu wiąże się z uwarunkowaniami genetycznymi oraz starszym wiekiem. Kluczowe znaczenie ma jak najszybsze zdiagnozowanie problemu, dlatego mężczyźni, którzy obserwują u siebie jakiekolwiek niepokojące dolegliwości, powinni możliwie jak najszybciej skontaktować się z lekarzem urologiem. Im wcześniej podjęte leczenie raka prostaty, tym większa skuteczność wdrożonej terapii.

Metod leczenia raka gruczołu krokowego jest kilka. Wybór odpowiedniej terapii zależy od wielu czynników, w tym m.in. stopnia zaawansowania choroby, wieku chorego czy oceny ryzyka.

Trzy główne sposoby leczenia raka gruczołu krokowego

Możemy wyróżnić trzy najważniejsze metody leczenia gruczołu krokowego: operację, radioterapię i leczenie systemowe.

• Operacja, czyli wycięcie gruczołu krokowego. Jest to metoda, która znajduje zastosowanie przede wszystkim w przypadku pacjentów, u których spodziewany czas przeżycia wynosi więcej niż 10 lat. Ważne jest również, aby guz nie był większy niż gruczoł krokowy. Nowoczesną metodą leczenia chirurgicznego jest operacja robotyczna, o której wspomnimy nieco więcej w dalszej części artykułu.
  • Radioterapia. Polega na zastosowaniu promieniowania ze źródła promieniowania znajdującego się poza ciałem pacjenta (teleradioterapia) lub po umieszczeniu źródła promieniowania w gruczole (brachyterapia). Ta metoda wdrażana jest u pacjentów z zaawansowaną chorobą, ale bez odległych przerzutów.
  • Leczenie hormonalne. Hormonoterapia zalecana jest w przypadku zaawansowanego gruczołu krokowego, gdy nie ma możliwości wdrożenia radioterapii lub leczenia operacyjnego. Leczenie hormonalne polega na zmniejszaniu wpływu testosteronu na nowotwór. Terapia może być prowadzona na kilka sposobów. Jednym z nich jest obustronne usunięcie jąder. Drugim, stosowanie leków, które ograniczają wpływ testosteronu na komórki raka. Niekiedy terapia hormonalna łączona jest z radioterapią.

Chirurgia robotyczna w leczeniu raka gruczołu krokowego

Chirurgia robotyczna to nowe możliwości w leczeniu raka gruczołu krokowego. Z punktu widzenia chirurgicznego gruczoł krokowy jest bardzo niekorzystnie umiejscowione. Wykonywane zabiegi w tym obrębie są trudne i wymagają wyjątkowej precyzji. Nowe technologie pozwalają na bardzo dokładne śledzenie granic usuwanego narządu, co przekłada się na większą skuteczność podejmowanych działań i zmniejsza ryzyko późniejszych urazów pooperacyjnych.

Operacje z tego zakresu przeprowadzane są z użyciem robotów chirurgicznych, które są w stanie precyzyjnie wyciąć gruczoł krokowy wraz z pęcherzykami nasiennymi i grupami węzłów chłonnych w miednicy. Robot eliminuje efekt drżenia rąk operatora, a ślady po zabiegu ograniczają się do niewielkiego nacięcia na brzuchu.

Istotną zaletą chirurgii robotycznej jest możliwość usunięcia wyłącznie zmienionych chorobowo struktur z maksymalnym zachowaniem zdrowych tkanek, takich jak mięsień zwieracza, nerwy odpowiedzialne za potencję. Wysoka precyzja wykonywane zabiegu to korzyści nie tylko dla lekarzy, ale również i samego pacjenta.