Rak prostaty to nie wyrok

mężczyzna z niebieską wstążką

Wiadomość o raku prostaty zwykle spada na pacjentów jak przysłowiowy grom z jasnego nieba – niespodziewanie i nieoczekiwanie. Jest to doświadczenie, z którym trzeba się zmierzyć i w dużej mierze od determinacji pacjenta oraz jego sumienności w wykonywaniu badań i poddaniu się terapii zależy sukces leczeni.

“Rak to nie wyrok” – ta fraza, często powtarzana pacjentom – jest prawdziwa. Diagnoza nie przesądza o niczym, nie skreśla planów, ambicji i marzeń. Oznacza początek nowej, czasem długiej i trudnej, drogi w stronę zdrowia.

Rozpoznanie to podstawa

Pierwszą diagnozę mężczyźni są w stanie postawić samodzielnie. Rozpoznanie zaczyna się w domu, ponieważ pacjent jest w stanie zareagować na pierwsze objawy, takie jak:

• częstsze oddawanie moczu w nocy i w dzień,
  • parcie na mocz typu naglącego,
  • zaleganie moczu w pęcherzu lub całkowite zatrzymanie moczu.

Jeśli zauważasz u siebie takie objawy, niezwłocznie powinieneś udać się na konsultację do urologa.

Oczywiście nie zawsze jest to łatwe, ponieważ guz ten rozwija się dość powoli i niekiedy bezobjawowo. Początkowe symptomy mogą być podobne do łagodnego rozrostu stercza. Dlatego w przypadku mężczyzn ok. 50. roku życia tak ważne jest regularne badanie gruczołu krokowego u urologa – przynajmniej raz do roku. Jest to ważne także w przypadku osób młodszych, jeśli występują zaburzenia w oddawaniu moczu lub członkowie najbliższej rodziny (ojciec, brat) cierpieli na raka stercza w młodym wieku.

Wielu mężczyzn odwleka wizytę u urologa. Trzeba jednak pamiętać, że wczesna diagnoza oraz obecne możliwości leczenia dają duże szanse na wygraną w tej walce, stanowiąc potwierdzenie tezy, że “rak to nie wyrok”.

Badania profilaktyczne

W ramach wstępnej diagnostyki urolog wykonuje przede wszystkim badanie DRE, czyli badanie stercza przez odbytnicę (per rectum). Pozwala to na stwierdzenie niejednorodnej struktury, wzmożonej spoistości narządu, bądź też wyczucie guzka, co może wskazywać na raka stercza. Jest to podstawowe badanie wykonywane już podczas pierwszej wizyty u urologa i daje dużą skuteczność przy wykrywaniu miejscowych zmian o różnym charakterze.

Kolejnym krokiem w przypadku podejrzenia raka prostaty jest badanie przesiewowe oparte na badaniu antygenu swoistego prostaty (PSA). Stężenie tzw. antygenu PSA wzrasta głównie przy raku stercza. Jest to badanie, które pozwala wykryć chorobę nawet w jej bezobjawowej fazie.

Do innych badań, które mogą być wdrożone w przypadku podejrzenia raka prostaty, zaliczamy m.in.:

• ultrasonografię, która umożliwia ocenę nerek, pęcherza moczowego, wymiarów stercza i objętości moczu, jaka pozostaje w pęcherzu po zakończeniu jego oddawania,
  • biopsja prostaty (ocena histopatologiczna), która jest konieczna w przypadku podwyższonego stężenia PSA,
  • badania obrazowe: scyntygrafia kości, tomografia komputerowa oraz rezonans magnetyczny.

Leczenie raka prostaty

Leczenie raka prostaty dobierane jest przez lekarza na podstawie m.in. stopnia zaawansowania, stopień złośliwości nowotworu, schorzenia współistniejące, wiek chorego i dodatkowe istotne czynniki. Może być wdrożone następujące metody:

• leczenie chirurgiczne,
  • radioterapia,
  • hormonoterapia,
  • chemioterapia.

Sposób leczenia dobierany jest przez lekarza na podstawie przeprowadzonych badań i w porozumieniu z pacjentem.

Pamiętaj! Rak prostaty to nie wyrok. Wdrożenie odpowiedniego leczenia, możliwie jak najwcześniej, daje duże szanse na wygraną z chorobą!